מה זה קרן פנסיה ומה היא נותנת לי? | גולדנביט - סוכנות לביטוח

לאיזור האישי

מה זה קרן פנסיה ומה היא נותנת לי?

קרן פנסיה היא מכשיר חיסכון פנסיוני עם שלוש מטרות:

  1. לשלם לחוסכים משכורת חודשית (פנסיה/קצבה) שתחליף את ההכנסה מעבודה כשיוצאים
    לפנסיה.
  2. לשלם קצבה חודשי במקרה של פגיעה ביכולת לעבוד.
  3. לשלם לשאירים שלנו במקרה מוות.
    קרנות הפנסיה מציעות שני מסלולי ביטוח:
  4. ביטוח שאירים למקרה מוות שמשלם כל חודש קצבה לבן/בת זוג וילדים.
  5. פנסיית נכות למקרה של אובדן כושר עבודה.

מסלולי הביטוח בקרן הפנסיה המקיפה הם חובה אך ניתן לוותר על חלק מהכיסויים או על כולם, כפוף
לעמידה בתנאים מסוימים.

מה זה פנסיה חובה ומה דורש החוק?


החל מה 1 בינואר 2008, כלל המעסיקים במשק מחויבים להפריש ולהפקיד כספי פנסיה לעובדים שכירים.
החל מה 1 בינואר 2017, גם עצמאים מחויבים להפקיד כל חודש כספים לחיסכון פנסיוני.
עבור איזה עובדים מעסיק מחויב להפקיד לקרן פנסיה?
 עובד שמלאו לו 21 ועובדת שמלאו לה 20 זכאים להפרשות לביטוח פנסיוני (קרן פנסיה, קופ גמל או ביטוח מנהלים).  החל משכר ינואר 2017 ההפרשות צריכות להיות בגובה 18.5% מהשכר המבוטח, מתוכן 6%
על חשבון העובד והיתר על חשבון המעסיק. ניתן גם להפקיד יותר תלוי במדיניות המעסיק.  עובדים שחל עליהם הסדר מיטיב זכאים לשיעורי הפרשות גבוהים יותר.  מעסיק שמפר את חובתו בעניין הפרשות לביטוח פנסיוני חשוף לעונשים על פי חוק.

למה המדינה מחייבת אותנו להפקיד לקרן פנסיה?


למדינת ישראל, כמו מרבית המדינות המתוקנות בעולם, יש תקציב שנתי שהיא לא יכולה לחרוג ממנו. התקציב מחולק בין המערכות השונות (ביטחון, בריאות, חינוך, רווחה ועוד) והוא מוגבל. למדינה פשוט אין יכולת כלכלית לתמוך בכל האזרחים. אם תוסיפו לזה את קצב גידול האוכלוסייה והשינויים הדמוגרפיים במדינת ישראל, תגיעו למסקנה שבעתיד יהיו כאן הרבה מאוד פיות להאכיל. בגלל הסיבות האלו ובשביל לצמצם את מספר האזרחים שתלויים במערכת הרווחה, המדינה מחייבת אזרחים עובדים ואת המעסיקים שלהם להפקיד כל חודש אחוז מסוים מהשכר שלהם לקרן פנסיה שתתמוך בהם כשהם לא יוכלו לעבוד.

המדינה מעניקה הטבות מס עבור הפקדות לקרן פנסיה, מתן יכולת בחירה ויכולת מעבר חופשית בין קרנות פנסיה, הורדת דמי הניהול בקרנות הפנסיה וכל זאת ללא התערבות או הגבלה מצד המעסיק או מצד קרן הפנסיה.

 קרן פנסיה כוללת רכיב חיסכון בגלל שהמדינה רוצה שאנשים שעבדו כל חייהם יגיעו לגיל פרישה וייהנו מקצבה חודשית במקום חיי עוני שיובילו לעומס על מערכת הרווחה והקופה של המדינה.  קרנות הפנסיה כוללות פנסיית נכות. פרנסתם של אנשים שנמצאים במצב של אובדן כושר עבודה, מכל סיבה שהיא, נפגעת משמעותית.

במצב של אובדן כושר עבודה ואובדן הכנסה מלא או חלקי של התא המשפחתי, משפחות רבות מגיעות למצב של עוני. המדינה מנסה למנוע מצבים שבהם העול הכלכלי במצב של אובדן כושר עבודה יהיה על מערכת הרווחה של המדינה.

 קרנות הפנסיה כוללות כיסוי שאירים שנועד להבטיח כי במקרה שמפרנס של המשפחה נפטר, יוכלו השאירים לחיות בכבוד באמצעות קצבאות חודשיות. המדינה מנסה למנוע ממשפחות להיוותר ללא הכנסה במקרה מוות של המפרנס.

זה הזמן להכיר את קרן הפנסיה שהיא מכשיר פנסיוני הפועל בדרך ייחודית, בשביל שתוכלו לדעת איך לנהל אותה ולהפיק ממנה את המקסימום, במקום שהיא תנהל אתכם.

מה האחוז מהשכר שמעסיק מחויב לשלם להפרשות פנסיוניות?
משכר ינואר 2017 שיעור ההפרשות הפנסיוניות לעובד עומד על 18.5% מהשכר. 6% מתוכם על חשבון העובד והיתר, 12.5%, על חשבון המעסיק (6.5% עבור הפרשות מעסיק לתגמולים ו- 6% עבור הפרשות מעסיק לפיצויים).

כותרת משנה: על בסיס איזה שכר מחשבים הפרשות פנסיוניות?
הפרשות פנסיוניות צריכות להיות בגובה (1) שכר הבסיס של העובד, ללא שעות נוספות, או (2) השכר הממוצע במשק, הנמוך מבניהם. לעיתים, כפוף להסכם העבודה שנחתם בין העובד והמעביד, הפרשות פנסיוניות יחושבו בהסתמך על שכר גבוה יותר ובמקרים מסוימים אף על מלוא השכר. עובדי חברות ניקיון ותחזוקה זכאים לדוגמא, להפרשות פנסיוניות על רבדי שכר נוספים כמו שעות נוספות.

איך קרן פנסיה עובדת?


המצטרפים לקרן פנסיה נקראים "עמיתים".

ערבות הדדית – קרנות הפנסיה החדשות (משנת 1995) פועלות על פי עיקרון ערבות הדדית במסגרתה כל עמית מפקיד כספים שנצברים בקופה כללית משותפת. מנהלי קרן הפנסיה משקיעים את הכספים. הכספים בקופה הכללית משמשים לתשלום של קצבה חודשית לעמיתים שפרשו מעבודתם ופיצויי ביטוח למי שזכאי (שאירים או פנסיית נכות). סכום הכסף שנצבר (נקרא "הצבירה") לעמית מגדיר את הזכויות שלו ואת הסכומים שהופקדו לקופה המשותפת ולא התחייבות לסכום כסף מסוים.

 יתרונות של ערבות הדדית בקרן הפנסיה דמי ניהול נמוכים ועלות נמוכה של ביטוח שאירים ופנסיית נכות.
 חסרונות של ערבות הדדית בקרן הפנסיה אין התחייבות על גובה סכום הקצבה תהיו זכאים לו בפרישה. אחת למספר חודשים קרן הפנסיה בודקת את היחס שבין הכסף שנצבר ובין תביעות העמיתים (קצבאות, תביעות ביטוח ומשיכת כספים). על פי חישוב זה נקבע גובה התשלומים הצפויים לקצבה, עד הבדיקה הבאה.
כאשר יש לקרן הפנסיה תשלומים נמוכים, מגדילים את סכום הקצבה החודשית הצפויה לעמית. כאשר יש לקרן הפנסיה תשלומים גבוהים, מתמעט הכסף לחלוקה וכל עמית זכאי לסכום קצבה חודשית נמוך יותר. התוצאה של החישוב מתבטאת באיזון אקטוארי חיובי או שלילי לצבירה שבקרן הפנסיה שלכם. רוצים לדעת האם קרן הפנסיה שלכם בעלת איזון אקטוארי חיובי או שלישי? אנחנו נבדוק עבורכם. [להוסיף כאן כפתור ליצירת קשר]


איזה סוגים של קרנות פנסיה קיימים?


קיימים בשוק שני סוגים של קרנות פנסיה:

  1. קרנות פנסיה שלא ניתן להצטרף אליהם מאז שנת 1995 ("קרנות וותיקות").
  2. קרנות פנסיה שפתוחות להצטרפות של עמיתים חדשים משנת 1995 ("קרנות חדשות").

קרנות וותיקות
קרנות הפנסיה הוותיקות הוקמו בתחילת דרכה של המדינה. חלקן נגרעו לגירעון אקטוארי במהלך השנים והולאמו. הקרנות שהולאמו מנוהלות היום על ידי גוף בשם עמיתים. קרנות הפנסיה הוותיקות שלא נקלעו לגירעון, ממשיכות להיות מנוהלות באופן פרטי. קרנות הפנסיה הוותיקות סגורות להצטרפות החל מ 1995. גובה ההפקדות ואופן חישוב הקצבה בקרנות הפנסיה הוותיקות היה שונה מאלו של קרנות הפנסיה החדשות.

קרנות חדשות
קרנות הפנסיה החדשות הוקמו בשנות התשעים וניתן להצטרף אליהן מה 1 בינואר 1995. קרנות הפנסיה החדשות מתחלקות לקרנות פנסיה מקיפות ("פנסיה מקיפה") וקרנות פנסיה כלליות ("פנסיה כללית"). קרן פנסיה כללית נקראת לעיתים גם קרן משלימה.


 קרן פנסיה מקיפה

o מוגנת על ידי המדינה באמצעות התחייבות ממשלתית שמבטיחה תשואה, בהתאם לאחוז מוסכם מראש, על חלק מכספי החיסכון בקרן הפנסיה המקיפה.
o מחייבת את העמית לבחור מסלול ביטוח פנסיית נכות, למעט במצבים מסוימים בהם ניתן לוותר על הכיסוי.
o מחייבת את העמית לרכוש ביטוח שאירים, למעט במקרים מסוימים בהם ניתן לוותר על הכיסוי.
o הפקדה לקרן פנסיה מקיפה מוגבלת בתקרה המהווה 20.5% מהשכר הממוצע במשק לאחר שהוכפל בשתיים וחצי (2.5).

 קרן פנסיה כללית/משלימה
o ההפקדה לקרן הפנסיה הכללית/משלימה היא רשות.
o מיועדת להעברת כספים שמעבר לתקרת ההפקדה לקרן פנסיה מקיפה.
o הפקדה לקרן פנסיה כללית/משלימה אינה חובה וגם אין חובה להעביר סכום חודשי קבוע.
o קרן פנסיה כללית/משלימה אינה מחייבת להצטרף למסלולי ביטוח. העמית יכול לבחור כרצונו אם הוא מעוניין בכיסוי ביטוחי.
o קרן פנסיה כללית/משלימה אינה מוגנת על ידי המדינה, כמו קרן פנסיה מקיפה.
o מאפשרת לעמית לקבל קצבה לאחר הפרישה לגמלאות.


מה קרן הפנסיה נותנת לי?


קרנות הפנסיה מציעות שני מסלולי ביטוח.

  1. ביטוח שאירים למקרה מוות של העמית.
  2. ביטוח נכות למקרה של איבוד היכולת לעבוד.

כל קרן פנסיה מקיפה מחויבת להציע רשימה קבועה של מסלולי ביטוח ששמותיהם אחידים וברורים, בהתאם לדרישות תקנון אחיד מקרנות הפנסיה. קרן פנסיה רשאית להציע מסלולי ביטוח נוספים.

מה זה ביטוח שאירים?

ביטוח שאירים מבטיח קצבה חודשית לנתמכים של העמית במקרה מוות של העמית. תשלום הקצבה החודשית לשאירים מתבצע בחלוקה שאינה ניתנת לשינוי.
 בן/בת-זוג של העמית זכאי לקבל 60% מקצבת השאירים החודשית.
 ילדי העמית/ה זכאים לקבל 40% מקצבת השאירים החודשית עד הגיעם לגיל 21. במקרים מסוימים ילד בעל צרכים מיוחדים, בהתאם להגדרת התקנון, יהיה זכאי לקצבה לכל חייו.
 הורים נזקקים התלויים בעמית זכאים לקבל 20% עבור שניהם, במקרים בהם הקצבה לא חולקה לשאירים אחרים.

כל קרן פנסיה מגדירה בתקנון האחיד של קרן הפנסיה ומרחיבה את השאירים גם למקרים נוספים כמו למשל ילדים מאומצים, בני זוג ידועים בציבור ובני זוג מאותו המין. בקרן הפנסיה יש אפשרות לציין מוטבים, אבל המוטבים יהיו זכאים לקבל כספים מקרן הפנסיה אך ורק במקרה שלעמית שנפטר אין שאירים (בן/בת זוג, ילדים ו/או הורים נזקקים).
ביטוח נכות מספק קצבה חודשית שגובהה עד 75% מהמשכורת המבוטחת, תלוי במסלול הביטוח ובאחוזי הנכות שאושרו לעמית.



מה הם מסלולי הביטוח בקרנות הפנסיה לפי התקנון האחיד?


השמות של מסלולי הביטוח מבהירים בדיוק את תוכנם.
כבר אמרנו שחובה להצטרף למסלול ביטוח בקרן פנסיה מקיפה, אך החל מגיל 60 ניתן לוותר מסלולי הביטוח בקרן פנסיה ולהמשיך בחיסכון לפרישה בלבד. כך מגדילים את הסכום המופקד עבור הפרישה ומבטלים את דמי הניהול עבור הביטוח. זה יכול להתאים למי שמתכנן לפרוש מוקדם ולכן לא יזדקק לביטוח נכות וכן למי שאין לו שאירים התלויים בו.

  1. מסלול ברירת מחדל - נכות 75% שארים 100% (למעט גבר המצטרף מגיל 41) : אליו יופנו עמיתים שלא בחרו מסלול ביטוח.
  2. נכות 75% (למעט גבר המצטרף מגיל 41) שארים 100% (למעט גבר המצטרף מגיל 47).
  3. נכות 75% (למעט גבר המצטרף מגיל 41) שארים 100% (למעט גבר המצטרף מגיל 41)
  4. נכות 75% שארים 40%
  5. נכות 37.5% שארים 100% (למעט גבר המצטרף מגיל 45)
  6. נכות 37.5% שארים 40%
  7. נכות 75% שארים 100% לפורשים עד גיל 60 (למעט גבר המצטרף מגיל 49) הסיבה להקטנת הכיסוי לגבר המצטרף מעבר לגיל מסוים, היא שעלות מסלול זה היא נמוכה מידי בשביל לכסות את הסיכון עבורו. לכן הוא יאלץ להסתפק בביטוח מופחת. הפחתת הביטוח היא 5% על כל שנה מעבר לשנה המקסימלית. למשל, גבר המצטרף לראשונה בחייו לקרן בפנסיה בגיל 45, כלומר, 5 שנים אחרי גיל 40 יזכה ל- 25% הקטנה בביטוח שאירים. הוא יקבל במסלול ברירת המחדל כיסוי של 75% נכות ו-75% לשאירים.
    גבר שמצטרף לקרן פנסיה לראשונה בחייו מעבר לגיל 40, צריך לבחון את מסלולי הביטוח ולבחור את המתאים לו ביותר לאחר חישוב ההפחתה. אם יש לו קרן פנסיה, במקרים אלה חשוב עוד יותר מכרגיל
    לנייד את קרן הפנסיה במלואה ולא לפתוח קרן פנסיה חדשה בה יזכה לביטוח מופחת.

במה כרוכה ההצטרפות לקרן פנסיה?

  1. חיתום רפואי - בעת הצטרפות לקרן פנסיה, קרן הפנסיה רשאית לדרוש מהמצטרף למלא שאלון רפואי שעל בסיסו תערוך הקרן חיתום רפואי. יש קרנות שדורשות חיתום ממצטרפים בודדים ואינן מבקשות חיתום ממי שמצטרפים כקבוצה (לחברות גדולות יש הסדרים פנסיוניים מיוחדים

עם קרנות הפנסיה), או כל נוהל אחר המתאים לקרן הפנסיה חלק מקרנות הפנסיה אינן דורשות כלל חיתום רפואי. לדוגמא, קרנות פנסיה ברירת מחדל לא דורשות חיתום רפואי ממצטרפים חדשים, אבל הן רשאיות לדרוש חיתום מאדם שעובר אליהן מקרן פנסיה אחרת. קרן פנסיה העורכת חיתום יכולה לסרב לקבל עמית או להחריג (לסרב לבטח) מצב רפואי קיים, למשך כל תקופת החברות בקרן.

  1. תקופת אכשרה על מצב רפואי קודם - אפילו במקרים שקרן הפנסיה לא דורשת חיתום רפואי, כמו למשל קרנות הפנסיה הנבחרות, תהיה תקופת אכשרה בת 5 שנים על מחלה או מצב רפואי שהעמית סבל מהם עוד לפני שהצטרף לקרן ולמסלול הביטוח שבחר. לדוגמא, עמית שסובל מסוכרת בעת ההצטרפות לקרן הפנסיה, שוויתר על ביטוח שאירים כיוון שהוא רווק. נבחן כעת מספר מצבים:

     אם לאחר שנה מההצטרפות חלה העמית במחלה שאינה סכרת או נפגע בדרך אחרת שאינה קשורה לסוכרת, הוא יהיה זכאי לקצבת נכות. אם נפטר כתוצאה ממצב שאינו סכרת, בת זוגו וילדיו זכאים לקצבת שאירים.
     במקרה ושנתיים לאחר ההצטרפות העמית אינו יכול לעבוד בשל הסתבכות הסוכרת, הוא יאלץ לחכות עד לסוף תקופת האכשרה בעוד שלוש (3) שנים כדי לקבל פיצוי אובדן כושר עבודה מביטוח הנכות בקרן הפנסיה, ככל שרכש כיסוי זה.
     אם לאחר 5 שנים העמית התחתן ושינה מסלול ביטוח כדי שיכלול כיסוי ביטוחי לשאירים ואז נפטר לאחר שנה נוספת כתוצאה מהסוכרת - אשתו לא תקבל פיצוי כיוון שעבור ביטוח השאירים תקופת האכשרה מתחילה מהיום שהוא עבר למסלול זה.



איזה תקופות אכשרה נוספות קיימות בקרן הפנסיה?

  1. ישנם מצבים נוספים שבהם מתחילים לספור תקופת אכשרה. אחד מהם הוא כשמוסיפים ביטוח לקרן הפנסיה. למשל הרווק עם הסוכרת שבדוגמא הקודמת, שלא רכש ביטוח שאירים ואז התחתן והחליט לשנות את מסלול הביטוח כך שיכלול גם שאירים. מתאריך השינוי תתחיל תקופת אכשרה לכיסוי שלו, למרות שעבור ביטוח הנכות שלו תקופת האכשרה הסתיימה.

מקרה נוסף שבו תחול תקופת אכשרה בקרן הפנסיה הוא כשמגדילים את סכום הביטוח. לדוגמא, כשמשנים בקרן הפנסיה למסלול ביטוח שמכסה יותר או שהמשכורת גדלה בסכום גבוה ואיתה הביטוח, אז תתחיל תקופת אכשרה רק עבור סכום בשכר שהוגדל - על הכיסוי המקורי לא יהיה שינוי. לדוכמא, הרווק עם הסוכרת שבו נעזרנו בדוגמא הקודמת החליט לאחר 6 שנים מההצטרפות לקרן הפנסיה להגדיל את ביטוח הנכות שלו ולאחר שנה נוספת הסוכרת התפרצה ומנעה ממנו לעבוד. העמית יקבל פיצוי לפי הסכום הקודם, כי תקופת האכשרה לביטוח המקורי הסתיימה, אבל לתוספת שרכש יש תקופת אכשרה של 5 שנים החל מתאריך השינוי.

מקרה נוסף שיכול להוביל לתקופת אכשרה הוא כאשר נרשמה לכם החרגה בקרן הפנסיה ואתם מעוניינים לנייד את החשבון לקרן פנסיה אחרת. קרן הפנסיה החדשה לא חייבת לבקש הצהרת בריאות חדשה, אך אם לא ביקשה, היא תתחיל תקופת אכשרה חדשה על המחלה שעליה היתה החרגה. כשתקופת האכשרה תסתיים לאחר 5 שנים, תהיו מכוסים על המחלה שהוחרגה בקרן הפנסיה הקודמת.


איך בוחרים מסלול ביטוח בקרן פנסיה?

ההחלטה איזה מסלול ביטוח מתאים עבורכם בקרן הפנסיה תלויה בנסיבות האישיות שלכם. רווק ללא ילדים שאף אחד לא תלוי בו כלכלית יכול לוותר על ביטוח שאירים בקרן הפנסיה. הרווק צריך לעדכן את קרן הפנסיה בהעדפה שלו אחת לשנתיים או שיועבר למסלול ביטוח ברירת מחדל. אם קיימת לרווק פוליסת ביטוח נוספת עם כיסוי אובדן כושר עבודה, הוא יכול לבחור במסלול עם כיסוי מופחת לנכות.


האם אני יכול/ה לבחור בכל קרן פנסיה שארצה?


לכל אחד/ת יש בחירה חופשית באיזו קרן פנסיה להיות מבוטח, ללא קשר להיותו שכיר או עצמאי. למעסיק אסור להתלות או להגביל באיזו קרן פנסיה תבחרו או מי ישמש כסוכן הפנסיוני שלכם. מעבר לכך, מי שעובר מקום עבודה יכול להמשיך לקרן פנסיה קיימת או להחליף אותה בקרן פנסיה חדשה. למרות שקרן פנסיה נתפסת כמוצר מסובך וקשה לבחירה, ועובדים רבים נמנעו מהתעמקות בשאלה ובחרו להצטרף לקרן פנסיה שהמעסיק בחר לפי שיקוליו הפרטיים, שלא תמיד תואמים את האינטרס שלכם.

 האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק פנסיוני, המלצה או חוות דעת ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ או שיווק פנסיוני כאמור הניתן על ידי בעל רישיון כדין, המתחשב בצרכים ובנתונים המיוחדים של כל אדם. כמו כן, האמור אינו מחליף ייעוץ מקצועי בעניין הזכויות בעת סיום העובדה והסדרי המס האפשריים.